Heeft u een vraag? Neem contact op: 088-8899444 info@mertrade.nl

Scheepswerf

Mertrade jachtwerf werkt onder NJI keurmerk en heeft de nodige ervaring in de verbouw en refit van jachten en schepen. Onze projecten lopen uiteen van een boegschroef inbouw, tot het inkorten en opbouwen van vrachtschepen tot woonschepen. Daarnaast spuiten en schilderen wij motor en zeiljachten. Ook voor osmose behandelingen bent u aan het juiste adres, wij stralen onderwaterschepen en behandelen ze daarna, zodat u af bent van de osmose aan uw scheepsromp. Wij bieden u deze service in duidellijke samenspraak met u als klant, ook brengen wij een duidelijke offerte uit, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

ONZE MOGELIJKHEDEN

=

Botenlift tot 50 ton

=

Winterstalling 10000 m2

=

Reparatie hal tot 21 meter scheepslengte

=

Motor revisies

=

Schilder / spuit werken

=

Refits

=

Technische aanpassingen voor pleziervaart cvo

Regelgeving en informatie
Als watersporter heeft u steeds meer te maken met regelgeving. Deze regelgeving komt terug in snelvarende boten maar ook in de pleziervaart CVO. U vindt dan ook de nodige informatie over de pleziervaart CVO alsook andere informatie.
CVO pleziervaart

Schilderen of spuiten

Na verloop van tijd zal uw laksysteem beschadigd of verkrijten.
Dan is de tijd gekomen om uw verfsysteem te vernieuwen.
u heeft dan de keuze voor een 2 componenten systeem met of zonder blanke lak laag, of een 1 componenten systeem.

Er zijn tegenwoordig technieken om een 2 componentensysteem over uw verouderde 1 componenten systeem te zetten.
Wel is daar een voorbehandeling vereist.

wij spuiten of schilderen uw schip naargelang het budget, wens van de klant en de systeem vereisten.

Ook voor nieuwbouw kunnen wij u een offerte aanleveren, inclusief het plamuren van het casco.

Voor meer informatie, offerte of vragen neem contact met ons op.

Refit

Uw schip aanpassen naar uw wensen of updaten naar de huidige maatstaven? Onze ervaring is ruim te noemen in de update van jachten en schepen. Welke aspecten kunnen wij u helpen?

=

Boegschroef inbouw

=

Interieur intimmeren

=

Schepen verlengen

=

Hermotorisering

=

Rolstoelvriendelijk maken

=

Stofferingen

=

Teakdek leggen

=

Ramen vervangen

Osmose behandeling

Wij kunnen uw schip vrijmaken van osmose doormiddel van een speciale straal methode met waterinjectie. Hiermee behandelen wij het schip geheel of plaatselijk, waardoor we alleen het aangetaste deel aanpakken en de niet aangetaste delen onbeschadigd laten.

Your Title Goes Here

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Voor het volledige stappenplan, klik hier

Osmose Behandeling
Het osmose verhaal bij polyester schepen is vaak aan de orde en een gruwelijk woord bij watersporters.
Vaak hoeft dit probleem geen uitzichtloze situatie te zijn.
De behandelingsmethodes zijn er legio en geven vaak de oplossing van het osmose probleem, echter zijn deze methodes zeer arbeids intensief en kostbaar.

Het behandelen van de osmose is in de meeste gevallen het voordeligst met water injectie stralen.
Hoe gaat dit te werk?

Het stralen van materialen is vaak het droogstralen van toepassing.
Bij osmose hebben we het probleem dat er door de enige doorlaatbaarheid van de gelcoat het water reageert met de katalisatoren of bijv. niet voldoende uitgeharde harsen.
Hierdoor onstaat een zuur die uit de osmose blazen onttrokken moeten worden.

Bij het nat stralen van de osmose plekken stralen wij met een mineraal straal middel in combinatie met water injectie.
Wij stellen de machine dusdanig af dat de osmose plekken weggestraald worden maar de originele gelcoat zo veel mogelijk in tact blijft.
Door dit stralen zal het zuur uitgespoeld worden en de ‘zachte’ plekken verwijderen.

Het vervolg zal zijn dat er gekeken gaat worden naar de vulling en primer die nodig is.
afhankelijk van de diepte van de osmose zal gewerkt worden met een Primer, gelcoat vervanger (gel shield) en eventueel plamuur om zo een waterdicht resultaat de bewerkstelligen.

Uiteraard zal er met de vochtmeter bekeken worden of de romp de juiste doogte bereikt heeft om het laminaat weer op te bouwen en af te werken.
het drogen van de romp kan op de natuurlijke manier (op het winterstallingsterrein) of met warmte en vochtonttrekking.

Inweze kan het proces op de lowbudget uitgevoerd worden of op de snelle manier.

Dit heeft te maken met de droging van het laminaat.

Ook bieden wij de mogelijkheid om het schip te stralen en de afwerking door u zelf te laten doen.
Uiteraard kunnen wij dan geen garantie op de werkzaamheden geven.

Sorten Osmose
Wiking
Op het onderwaterschip, met name rond de waterlijn, zijn kleine tot zeer kleine blaasjes te zien. De blaasjes zijn niet mooi rond maar langwerpig.
Dit verschijnsel wordt wiking genoemd. Wiking ontstaat als bij de bouw de glasvezelmat wordt aangebracht voordat de gelcoat voldoende is uitgehard.
Hierdoor worden sommige glasvezelpunten door de gelcoat heen geprikt. Via deze uiteinden van de glasvezel kan vocht worden opgenomen.
Ter plaatse van de glasvezelpunten zwelt de gelcoat door vochtopname iets op waardoor blaasjes kunnen ontstaan. Wiking is vaak plaatselijk maar kan ook op grotere delen van de romp voorkomen.
Dit kan door plaatselijk stralen opgelost worden.

Beginnende maar structurele osmose
Als er ronde blazen zichtbaar zijn met een diameter van maximaal 5 millimeter op het grootste gedeelte van de romp. Bij het openprikken van een blaasje komt er, vaak met kracht, een zuur ruikend vocht uit.
Meestal is alleen de gelcoat aangetast en is het onderliggende polyester laminaat vrijwel onbeschadigd.
Doordat het een beginnend stadium is, kan ook deze behandeling plaatselijk uitgevoerd worden

Structurele osmose
Er zijn op het gehele onderwaterschip blazen zichtbaar met een diameter tussen de 5 en 10 millimeter.
Ook deze blazen zijn gevuld met een zuur ruikend vocht. Het onderliggende polyester laminaat is slechts aan de oppervlakte aangetast.
Het is te adviseren om het onderwaterschip volledig te stralen en zo te kijken hoeveel oppervlakkige delaminatie er aanwezig is.

Ernstige vorm structurele osmose
Op het gehele onderwaterschip zijn forse blazen zichtbaar met een doorsnede tussen de 10 en 20 millimeter.
Enkele blazen zijn aanmerkelijk groter, soms tot 30 millimeter in diameter. Het polyesterlaminaat is ter plaatse van de grotere blazen aangetast. Bij het lekprikken van deze blazen komt er een grote hoeveelheid zuur ruikend vocht met kracht naar buiten.
Als de grotere blazen worden opengekrabd is te zien dat een het polyesterlaminaat ter plaatse tot een diepte van circa 3 millimeter is vernield. Er zijn losse beschadigde glasvezels zichtbaar.
Dit is met stralen doormiddel van waterinjectie ideaal, de wederopbouw van de beschadigde delen is uiteraard een kostbaardere aangelegenheid in vergelijk met de eerder genoemde vormen.

Plaatselijke delaminatie
Er zijn zeer veel grote blazen zichtbaar. De blazen hebben een doorsnede van meer dan 30 millimeter. Een aantal blazen is al opengebarsten en het lijkt alsof hele plakkaten van de romp loskomen. Het polyesterlaminaat is op veel plaatsen aan het delamineren. Dat wil zeggen, de buitenste lagen van het polyesterlaminaat zijn niet langer een homogene massa maar vormen losse laagjes. De osmose is op veel plaatsen dermate diep het laminaat binnengedrongen dat er sprake is van een verzwakte rompconstructie.

De diagnose ‘osmose’ is voor een (aspirant) koper natuurlijk nooit leuk. De meeste kopers zien hun droomschip al wegvaren en zijn teleurgesteld. Toch hoeft een zeiljacht met osmose geen reden te zijn om af te zien van de aankoop.
Zeker de eerste drie van bovengenoemde varianten zijn heel vaak zeer goed te behandelen.
De behandelmethoden en de beschikbare reparatiematerialen zoals epoxy zijn de laatste jaren vele malen beter geworden. De osmose behandeling kan door een effectief drogingsproces ook veel sneller dan vroeger worden uitgevoerd.

De vraag is, of het nog rendabel is om dit schip vaarklaar te maken, dit is afhankelijk van de waarde en bouwjaar.
Dit probleem zien wij vaak met schepen die een dusdanige ouderdom bereikt hebben dat het schip inweze afgeschreven is.

Neem contact met ons op voor informatie of een offerte.